Moderní fotografie: Flat Lay
V posledních letech se stále častěji setkáváme s fotografiemi, na kterých je scéna rozmístěna na rovné ploše a vyfotografována shora. Tento typ fotografického žánru se označuje jako flat lay, ale dříve jsme ho mohli znát pod pojmem TopShot. Jeho použití se stalo moderním hlavně na sociálních sítích v podání blogerů a influencerů, ale často ho můžeme vidět jako velmi efektní prvek v grafice webových stránek nebo v reklamních materiálech.
Definice
“Stylizovaná fotografie, která zobrazuje produktové nebo ilustrační zátiší za účelem dokreslení atmosféry a souvislostí s daným produktem, focená shora.”
Kde se s flat lays můžeme setkat?
Nejčastěji tento styl fotografie najdeme na sociálních sítích, tedy tam, kde vznikl. Je hlavním tahounem instagramu a často i facebooku. O něco častěji se s ním setkáváme u zahraničních profilů, ale čím dál tím více se dostává i do českého povědomí.
Jelikož se flat lays staly velmi oblíbené vedle influencerů také u marketingových agentur, často se s nimi setkáme v grafických rozvrženích eshopů a webových stránek všeho druhu a většina blogů se bez nich dnes také neobejde. Dokonce i v analogové prezentaci ve formě letáčků, bannerů a billboardů si našly svoje místo.
Možných provedení je nepřeberné množství a díky tomu, že flat lays nemají pevné hranice, budou se postupně objevovat nové kreativní nápady na jejich použití.
Účel použití
V reklamní fotografii hlavní smysl vidím v ukázání souvislostí s daným produktem, které slouží jako podpora prodeje, což ale není jediná oblast použití. Určitě jste mnohokrát viděli fotografii nějakého výborného pokrmu, kde byla okolo rozsypaná sůl, pepř, bylinky atp. To divákovi může dokreslit suroviny, které jsou v jídle použité. Jako doplněk pak na scéně může ležet nůž, prkénko a další kuchyňské propriety. Ty pak dokreslují náladu a atmosféru. Což může souviset i s příběhem, který se k dané věci vztahuje, a umocněním nálady, kterou má daná scéna vyvolat.
Co zobrazuje?
Mezi hlavní žánry patří:
- jídlo a pití
- různé produkty
- oblečení
- kosmetika
- sportovní vybavení
- kancelářské potřeby a elektronika
(diáře, plány, notebooky, mobilní telefony atp.)
Většinou je pouze omezení v rámci techniky a prostoru – nadměrně velké objekty mohou být v tomto ohledu problematické.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Jak na to?
Tento styl je charakteristický především již zmíněným pohledem shora kolmo dolů. Je možné použít různá pozadí a povrchy, jako jsou dřevěné podlahy, stoly, keramické dlažby, nařasené látky atd. Univerzální je však použití bílého pozadí, což následně umožňuje nejvariabilnější použití v rámci sociálních sítí, grafiky webů a tištěných propagačních materiálů.
Nejlépe se osvědčila práce v ateliéru se studiovými zábleskovými nebo trvalými světly s konstantní teplotou (barevnost zdroje světla), ale pokud toto vybavení nemáte k dispozici, lze využít denní světlo, které do místnosti proniká oknem. V tomto případě není vhodné použití dalších světelných zdrojů s odlišnou teplotou. Nejméně vhodné je pak použití blesku umístěného na fotoaparátu, kdy se ztrácí veškerá hra světla a stínů.
Při sestavování scény je dobré pracovat s barevnou škálou a jedním z efektních způsobů je použít odstíny jedné barvy, případně doplňkové barvy (colorscheme). Dále je pak dobré se důkladně zamyslet nad dalšími věcmi, které s hlavním objektem souvisí.
Líbí se Vám tento styl fotografií? V případě zájmu pro vás rád v tomto duchu nafotím i Váš produkt.